tisdag 15 december 2009

Appropå lymmellagens tillämpning i lördags

Referat av en pågående debatt:


S: Jag tycker det var rätt att arrestera det svarta blocket eftersom personer som maskerat sig gömt sig där bland de omaskerade. Vidare fyra bilbränder, verktyg och vätskor för väpnad kamp mot polisen är skäl att arrestera enligt lymmellagen som nu visade sig effektiv. Man hade informerat alla demonstranter om villkoren före aktionerna på fem språk så det går inte att skylla på det. Laglig rätt till yttrandefrihet står inte i motsättning till krav på ordning.



Mitt svar: Problemet var ju att polisaktionen i lördags skedde urskillingslöst. En majoritet - vilket polisen bekräftat - av de gripna var inte maskerade. De tvangs ändå sitta i tåg bundna med strips i flera timmar.
I vilket skede hörde du att polisen informerade demonstranterna på alla dessa språk? Jag måste säga att trots att jag och ett tiotal utländska vänner var där från klockan 13, så fick inte jag någon info från polisen, det fick inte heller mina arabisk- eller mandarintalande vänner.
Fyra bilbränder är i sammanhanget absolut ingenting, med tanke på att deltagarna i det stora mötet var 100 000. Vad skulle hänt om lika många fotbollsupportrar varit samlade? Skulle det då oxå varit rimligt att gripa de som inte gjort sig skyldiga till lagöverträdelser?

Inga kommentarer: