torsdag 2 oktober 2008

Tele2 och underleverantörer bryter avtal med kunder

Som jag rapporterade i tisdags kan inte tele2 vare sig leverera sina tjänster eller hålla avtal, vi firar i dag femveckors jubileum utan fast telefon och internet. Följande brev är postat till tele2 angående vårt avbrott:

Måndagen den 22 september 2008 ringde kundtjänst upp teknikerna som nu svarade att det var en kabel som gått sönder och behövde bytas. Bytet skulle ske på onsdag den 24 september 2008. På onsdag ringde vi igen och då skulle kabeln istället bytas på fredagen den 26 september 2008. Måndagen den 29 september 2008 ringde vi igen och då sa kundservice att vi skulle få tillbaka telefonen på förmiddagen tisdagen den 30 september. På tisdagen den 30 september ringde vi igen eftersom vi fortfarande inte hade någon fungerande telefon eller internet. Kundservice svarade att deras chefer (som vi inte fick något nummer till eller namn på) ska ringa upp oss på vår mobil och förklara läget. Cheferna sa att de planerat att ringa mig i eftermiddag, någon tid kunde inte ges. Tisdagen den 30 september kunde jag även konstatera att reklamationsgruppen på Tele 2 fortfarande inte svarat på vår förfrågan om mobilt bredband eller någon annan lösning.

I vår fastighet på Idunsgatan i Malmö har jag talat med andra hyresgäster. Alla har fungerande fast telefon men ingen av de tillfrågade har Tele 2. Vår granne har Telia och hennes fasta telefon fungerar utmärkt.

Onsdagen den 1 oktober 2008. Reklamationsgruppen på Tele 2 har inte hört av sig, så frågan om mobilt bredband tolkar jag som fullständigt ignorerad av Tele 2. Mikael Lund från Tele 2 kontaktade oss tisdagen den 30 september 2008 och förklarade att det var problem med Telias tekniker, Relacom, och att den kabel som gått sönder var så gammal att den behövde bytas ut. Han hade fått klartecken från teknikerna att felet var åtgärdat kl. 14:45. Men det var det alltså inte.

Onsdagen den 1 oktober ringde Mikael igen och sa att han skulle kontakta Telia. Han kunde inte säga när vi skulle få tillbaka telefonen.

Mikael Lund på Tele 2 ringde igen och sa att vi gått från ett kabelfel till ett annat och att det senare ska vara åtgärdat på fredagen den 3 oktober 2008.

Torsdagen den 2 oktober. Idag är det exakt fem veckor sedan vi förlorade vår fasta telefon och vår bredbandsanslutning.

Vi vill mer och mer ha vårt kontrakt upphävt. I alla fall vill vi kunna byta till Telias fasta telefonabonnemang om ingenting hänt på fredag. Hur ska vi göra för att det ska bli rätt? Vår uppsägningstid på Tele 2 är ju som bekant tre månader men jag har ingen lust att vänta så länge på att få en fungerande telefon. SÅ, går det bra att kontakta Telia på fredag em och beställa fast telefon?

Inga kommentarer: